Curs de 3 sessions impartit per Rafael Esteve Alemany.
1) Dimecres, 31 de gener: Felix Mendelssohn, Concert per a violí.
2) Dimecres 14 de febrer: Edvard Grieg, Peer Gynt.
3) Dimecres 28 de febrer: Felix Mendelssohn, Simfonia núm. 5, “Reforma”
Horari: de 10,30 a 13 h. (amb pausa)
Preu: socis 18€ (1 sessió) i 45€ (3 sessions) / No socis 21€ (1 sessió) i 54€ (3 sessions)
ENTENDRE I GAUDIR DE LA MÚSICA
Sovint les anomenades “grans obres” del patrimoni musical són també unes grans desconegudes, i no és fins que les escoltem en profunditat que elles mateixes ens revelen què hi ha més enllà d’un títol o un fragment celebèrrim. Us proposem viatge al seu interior perquè, lluny de considerar-les inaccessibles, les puguem sentir com a plenament vitals i properes. Aquesta és la vocació amb què van ser escrites i la raó de la seva permanència.
Dimecres, 31 de gener: Felix Mendelssohn, Concert per a violí.
Escrit quan ja el seu autor gaudeix d’un merescut prestigi internacional, no hem d’oblidar que aquesta obra de maduresa, aparentment l’únic concert per a violí de tota la seva producció, és en realitat el segon si tenim en compte el gran nombre d’obres d’infantesa que no van veure la llum sinó pòstumament. Un interessant “Primer” concert per a violí escrit als tretze anys estaria doncs a les arrels d’aquesta obra fonamental del repertori romàntic, capaç d’extreure tota la màgia i energia que aquest instrument pot guardar en el seu interior.
Dimecres 14 de febrer: Edvard Grieg, Peer Gynt.
Edvard Grieg és, sens dubte, el compositor noruec més internacional. Reconegut ja en el seu temps i el seu país, el 1874 va rebre una carta del consagrat dramaturg Henrik Ibsen (1828-1906) sol·licitant-li la partitura per a una posada en escena del seu drama Peer Gynt. Contràriament al que podria semblar per la frescor del resultat, Grieg no va trobar el treball gens fàcil. Tanmateix, la producció va tenir un gran èxit i el propi Ibsen va reconèixer que la música en fou un factor important. L’enorme popularitat que han assolit alguns fragments de l’obra així ho demostra.
Dimecres 28 de febrer: Felix Mendelssohn, Simfonia núm. 5, “Reforma”
De família jueva, però batejat com a luterà i amb una educació universalista, Felix Mendelssohn va mantenir importants llaços espirituals amb ambdues creences. Era, en definitiva, un humanista orgullós de la seva herència cultural i religiosa, alhora que un convençut protestant que va manifestar la seva fe en nombroses composicions. La Simfonia “Reforma” reflecteix a la perfecció aquesta actitud. Escrita el 1832 per a la celebració del tercer centenari de les tesis luteranes, estem davant d’una obra de joventut que tanmateix (a part d’una primera estrena força accidentada) no va arribar a consolidar-se en el repertori fins després de la mort del seu autor.
Rafael Esteve Alemany: la seva formació i carrera artística l’han dut de l’orquestra simfònica a la docència, passant per la traducció oral i escrita especialitzada en musicologia. El 1998 va crear l’Aula Oberta de l’Escola Municipal de Música de Girona, un espai d’audició musical obert a tots els interessats independentment dels seus coneixements previs. Aquesta intenció de compartir el coneixement més enllà del pur àmbit acadèmic, s’ha consolidat com a oferta cultural de la ciutat i ha estat l’origen d’altres projectes similars guiats per la mateixa perspectiva humanística, com aquest que ofereix el CMSC.