Inici » Activitats » Curs: Entendre i gaudir de la música (2a sessió)

Curs: Entendre i gaudir de la música (2a sessió)

Curs: Entendre i gaudir de la música (2a sessió)

Quan

13 de novembre de 2024    
10:30 - 13:00

Tipus d'activitat

Curs de 3 sessions impartit per Rafael Esteve Alemany.

1) Dimecres, 23 d’octubre: W.A.Mozart, Concert per a piano núm. 21

2) Dimecres 13 de novembre: Í. Stravinski, Pulcinella

3) Dimecres 27 de novembre: W.A.MozartSimfonía núm. 41, “Júpiter”

Horari: de 10,30 a 13 h. (amb pausa)

Preu: socis 18€ (1 sessió) i 45€ (3 sessions) / No socis 21€ (1 sessió) i 55€ (3 sessions)

ENTENDRE I GAUDIR DE LA MÚSICA

Sovint les anomenades “grans obres” del patrimoni musical són també unes grans desconegudes, i no és fins que les escoltem en profunditat que elles mateixes ens revelen què hi ha més enllà d’un títol o un fragment celebèrrim. Us proposem viatge al seu interior perquè, lluny de considerar-les inaccessibles, les puguem sentir com a plenament vitals i properes. Aquesta és la vocació amb què van ser escrites i la raó de la seva permanència.

Dimecres, 23 d’octubre: W. A. Mozart, Concert per a piano núm. 21

En un moment en què la seva reputació com a compositor i intèrpret estaven al màxim nivell, Mozart escriu el Concert per a piano núm. 21, una de les obres més conegudes de tot el repertori. Nota a nota i compàs a compàs podem demostrar la seva qualitat, així com parlar d’un context en què el desenvolupament de l’instrument és particularment interessant, però tanmateix se’ns acaben les paraules quan entrem en el segon moviment, un territori de pura meravella assolida amb els més senzills elements i molt sovint utilitzat en el món del cinema.

Dimecres, 13 de novembre: Í. Stravinski, Pulcinella

Entre els vincles que uneixen les figures d’Ígor Stravinski i Pablo Picasso  (1881-1973), més enllà de la quasi total coincidència de les dates que emmarquen les seves biografies, hem de destacar tant la significació històrica d’ambdós, com la successió d’etapes en llurs trajectòries artístiques. En Stravinski, algunes d’aquestes etapes adopten llenguatges d’èpoques anteriors i per això se les coneix com a “neoclàssiques”. El ballet Pulcinella, estrenat el 1920 amb decorats i vestuari de Picasso, i concebut com a homenatge a la Commedia dell’arte i al compositor barroc Giovanni Battista Pergolesi, suposa el primer pas en aquesta direcció.

Dimecres, 27 de novembre: W. A. Mozart, Simfonia núm. 41, “Júpiter”

Com si fos un comiat conscient al gènere simfònic, en la darrera de les simfonies mozartianes –coneguda amb el nom de “Júpiter”– hi conviuen els diferents llenguatges que va cultivar l’autor al llarg d’una vida tan breu com prodigiosa. Des de la culminació del Classicisme, amb ella assistim també a la consolidació d’un gènere crucial en el posterior Romanticisme

Rafael Esteve Alemany: la seva formació i carrera artística l’han dut de l’orquestra simfònica a la docència, passant per la traducció oral i escrita especialitzada en musicologia. El 1998 va crear l’Aula Oberta de l’Escola Municipal de Música de Girona, un espai d’audició  musical obert a tots els interessats independentment dels seus coneixements previs. Aquesta intenció de compartir el coneixement més enllà del pur àmbit acadèmic, s’ha consolidat com a oferta cultural de la ciutat i ha estat l’origen d’altres projectes similars guiats per la mateixa perspectiva humanística, com aquest que ofereix el CMSC.

INSCRIPCIONS