Curs de 3 sessions impartit per Rafael Esteve Alemany.
1) Dimecres, 10 d’abril: Modest Músorgski, Quadres d’una exposició
2) Dimecres 24 d’abril: Giuseppe Verdi, La Traviata
3) Dimecres 22 de maig: Felix Mendelssohn, Somni d’una nit d’estiu
Horari: de 10,30 a 13 h. (amb pausa)
Preu: socis 18€ (1 sessió) i 45€ (3 sessions) / No socis 21€ (1 sessió) i 54€ (3 sessions)
ENTENDRE I GAUDIR DE LA MÚSICA
Sovint les anomenades “grans obres” del patrimoni musical són també unes grans desconegudes, i no és fins que les escoltem en profunditat que elles mateixes ens revelen què hi ha més enllà d’un títol o un fragment celebèrrim. Us proposem viatge al seu interior perquè, lluny de considerar-les inaccessibles, les puguem sentir com a plenament vitals i properes. Aquesta és la vocació amb què van ser escrites i la raó de la seva permanència.
Dimecres, 10 d’abril: Modest Músorgski, Quadres d’una exposició
Escrita el 1874, Quadres d’una exposició és una suite per a piano integrada per deu peces breus connectades per un fragment titulat “Promenade”, el qual va variant en funció del títols que enllaça. Inspirant-se en diversos quadres del pintor i arquitecte moscovita Victor Hartmann, íntim amic seu mort recentment, més que una imatge traduïda a música, Mussorgski ens recrea la intensa impressió que li van produir aquells quadres amb una altra paleta de “colors”, els quals queden encara més realçats a partir d’orquestracions com la que Maurice Ravel va realitzar el 1922. Amb Kíiv sota les bombes, l’obra –i especialment el seu final– adquireix avui una ressonància que la fa encara més punyent..
Dimecres 24 d’abril: Giuseppe Verdi, La Traviata
Gairebé no cal dir res com a presentació de l’obra que inclou el brindis més famós de la història de l’òpera, perquè si algun títol encarna el concepte més popular del gènere operístic, aquest és sens dubte La Traviata. Tanmateix, quan entrem en la seva font literària (La dama de les camèlies d’Alexandre Dumas) i comencem a explorar el retrat d’un personatge esdevingut mite que va existir en la realitat, així com la radiografia sense filtres d’una part de la seva societat, comença un procés de sorpresa creixent paral·lel a la fascinació que ens produeix la música. Tal vegada això n’explica les múltiples adaptacions teatrals i cinematogràfiques, d’entre las quals la de Verdi n’és sens dubte la principal.
Dimecres 22 de maig: Felix Mendelssohn, Somni d’una nit d’estiu
Curiós però cert: la partitura purament “incidental” per a una obra cabdal de la literatura universal, ha donat lloc al fragment més explotat de tota la història de la música: la coneguda i omnipresent Marxa nupcial. Més enllà d’aquesta i altres coincidències, és de la mà de Mendelssohn que tota la màgia del text shakespearià, ja ple d’indicacions i suggeriments musicals, surt a la llum amb una frescor etèria ben pròpia de les fades que el protagonitzen.
Rafael Esteve Alemany: la seva formació i carrera artística l’han dut de l’orquestra simfònica a la docència, passant per la traducció oral i escrita especialitzada en musicologia. El 1998 va crear l’Aula Oberta de l’Escola Municipal de Música de Girona, un espai d’audició musical obert a tots els interessats independentment dels seus coneixements previs. Aquesta intenció de compartir el coneixement més enllà del pur àmbit acadèmic, s’ha consolidat com a oferta cultural de la ciutat i ha estat l’origen d’altres projectes similars guiats per la mateixa perspectiva humanística, com aquest que ofereix el CMSC.