Curs de 3 sessions impartit per Rafael Esteve Alemany: octubre-novembre 2023:
1) Dimecres, 4 d’octubre: B. Smetana, Má vlast (“la meva pàtria”)
2) Dimecres, 18 d’octubre: A. Dvorák,, Concert per a violoncel
3) Dimecres, 15 de novembre: Ludwig van Beethoven, Sinfonia núm. 9.
Horari: de 10,30 a 13 h. (amb pausa)
Preu: socis 16€ (1 sessió) i 42€ (3 sessions) / No socis 19€ (1 sessió) i 51€ (3 sessions)
ENTENDRE I GAUDIR DE LA MÚSICA
Sovint les anomenades “grans obres” del patrimoni musical són també unes grans desconegudes, i no és fins que les escoltem en profunditat que elles mateixes ens revelen què hi ha més enllà d’un títol o un fragment celebèrrim. Us proposem viatge al seu interior perquè, lluny de considerar-les inaccessibles, les puguem sentir com a plenament vitals i properes. Aquesta és la vocació amb què van ser escrites i la raó de la seva permanència.
Dimecres, 4 d’octubre: B. Smetana, Má vlast (“la meva pàtria”)
Així com entre la història a la llegenda no sempre sabem ben bé on és línia divisòria, el mateix ens passa entre la descripció directa i l’al3legoria quan emprem el llenguatge de la música, molt més abstracte que la imatge o la paraula. Inquietuds primordials del nacionalisme romàntic, aquests elements seran les premisses de Má vlast, el conjunt de poemes simfònics que Smetana dedica a la seva pàtria txeca, el més conegut dels quals és el retrat gairebé cinematogràfic del riu Moldava
Dimecres 18 d’octubre: A. Dvorák,, Concert per a violoncel
Ple d’un virtuosisme realment espectacular, però mai gratuït, el Concert per a violoncel de Dvorák ens revela secrets relacionats tant amb la trajectòria vital de l’autor com amb les possibilitats expressives d’un instrument colpidor.
Dimecres, 15 de novembre: Ludwig van Beethoven, Simfonia núm. 9.
Escrita des de la desolació, l’obra culminant del corpus simfònic beethovenià és, al mateix temps que una classe magistral de composició, una reivindicació de l’alegria i una crida a la humanitat tan vigent avui com en el seu temps.
Rafael Esteve Alemany: la seva formació i carrera artística l’han dut de l’orquestra simfònica a la docència, passant per la traducció oral i escrita especialitzada en musicologia. El 1998 va crear l’Aula Oberta de l’Escola Municipal de Música de Girona, un espai d’audició musical obert a tots els interessats independentment dels seus coneixements previs. Aquesta intenció de compartir el coneixement més enllà del pur àmbit acadèmic, s’ha consolidat com a oferta cultural de la ciutat i ha estat l’origen d’altres projectes similars guiats per la mateixa perspectiva humanística, com aquest que ofereix el CMSC.